Recenzja: Jimmy Nail - Crocodile Shoes (1994)

Twórczość Jimmy'ego Naila jak do tej pory była dla mnie enigmą, stąd chętnie sięgnąłem po jego trzecią solową płytę "Crocodile Shoes". Płytę związaną zresztą z telewizyjnym serialem o tym samym tytule, emitowanym przez BBC w latach 1994-1996. Jej autor wcielił się w rolę scenarzysty i odtwórcy głównej roli, zaś własne dzieło poparł opisywanym tu albumem muzycznym. Efekt końcowy? Otrzymałem więcej niż mógłbym oczekiwać, lecz o tym w dalszej części...

"Crocodile Shoes" to album country z elementami rocka, odnoszący się do tematyki wspomnianego serialu. Nail gra w nim bowiem pracownika fabryki, który po czasie staje się wziętym piosenkarzem. Melanż tych dwóch gatunków muzyki stanowi standard w repertuarze współczesnych artystów, lecz w latach '90-tych nie był zabiegiem powszechnym. Można powiedzieć zatem, że Nail wyprzedził tu swoje czasy, czym znacznie wzbogacił omawiany album. Jest to więc połączenie dwóch przebojowych stylów, których obecność słychać w większości kompozycji. 

Oprócz dość skocznych i melodyjnych utworów, nie brak tu również pięknych ballad, jak choćby "Only One Heart" z gościnnym udziałem Margo Buchanan. Inną z piosenek, które zwróciły moją uwagę jest "Love Will Find Someone for You", i choć oba nagrania traktują o złamanym sercu, wspaniale angażują słuchacza. Pośród wielu udanych piosenek, na płycie znalazła się jednak i taka, której na dobrą sprawę mogłoby nie być. Myślę o "Bitter and Twisted" oraz niezrozumiałej dla mnie koncepcji tego utworu. Może to jedno z licznych odniesień do opisanego wcześniej serialu? Jaka by tego przyczyna nie była, utwór ten nuży, a wręcz uwiera swoją obecnością. Cóż, ponoć ideał też miewa wady, toteż wybaczam i zapominam.

Podsumowując, Jimmy Nail playboyem nie jest, ale wokalnie kładzie na łopatki. Jego niekiedy zachrypnięty i przytłumiony głos sprawia, że większość piosenek wciąga swoją głębią. "Crocodile Shoes" to album bezcenny jak zdrowie, a fakt że obecnie kosztuje mało, winien zachęcić melomanów do zakupu płyty. Ja w każdym razie kupiony zostałem i słucham jej z wielką namiętnością. A dla zajętych powiem jedynie, że brzmi ona świetnie podczas podróży. Zatem chwytajcie za swój egzemplarz i życzę szerokiej drogi. Podziękujecie później.

Ocena: 9/10

Lista utworów:
1. Crocodile Shoes
2. Calling Out Your Name
3. Cowboy Dreams
4. Once Upon a Time
5. Only One Heart
6. Bitter and Twisted
7. Love Will Find Someone for You
8. Angel
9. Between a Woman and a Man
10. Don't Wanna Go Home
11. Dragons

Komentarze

Popularne posty